Wednesday, April 8, 2009

Bukit Batu Lebah

Hutan Lipur Bukit Lebah ini terletak dalam Hutan Simpan Bukit Senggeh yang merupakan jenis Hutan Dipterokarp Bukit. Kedudukan Hutan lipur ini merupakan sebahagian unjuran Banjaran Titiwangsa pada sebelah Negeri Melaka yang mempunyai geologi jenis granit. Pusat Rekreasi ini terletak di Bukit Senggeh, Selandar dimana ianya dikelolakan oleh Jabatan Perhutanan Negeri. Kawasan ini menyediakan laluan pejalan kaki serta trek berjogging dimana dapat memberi peluang para pengunjung menikmati keindahan semulajadi kawasan tersebut.

Antara keistimewaan Bukit Batu Lebah ini dimana batu-bata diatas bukit tersebut berbentuk kapal dan guanya berbentuk kelambu. Terdapat juga banyak sarang-sarang lebah di tepi-tepi batu tersebut. Sekiranya, para pengunjung berkunjung ke sini, bolehlah menikmati keindahan sekitar Bandar Melaka dari atas puncak bukit ini dengan suasana yang tenang dan damai.

Hutan lipur ini terdapat pelbagai jenis fauna seperti berok, ungka, kongkang, lotong, burung murai, tiong, merbah kelicap, mamalia kecil, reptilia dan serangga.
Berbagai aktiviti boleh dijalankan disini seperti berkhemah, berkelah berehat, serta melihat hidupan liar di trek denai hutan. Antara kemudahan yang disediakan adalah pondok rehat.

Untuk sampai ke hutan lipur ini pengunjung boleh menggunakan kenderaan sendiri teksi dari Pekan Jasin atau Pekan Selandar.

No comments: